«خاتون» از زیر سایه «شهرزاد» خارج میشود؟
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۲۱۵۲
بهتازگی تولید سریالهای ایرانی در شبکه خانگی افزایش یافته. کارها ضعیف و قوی دارند؛ کارهایی مانند «خوب بد جلف ۲ ارتش سری» (با نویسندگی و کارگردانی پیمان قاسمخانی)، «هیولا» (با طراحی و سرپرستی فیلمنامه توسط پیمان قاسمخانی و کارگردانی مهران مدیری) و بهتازگی سریال «قبله عالم» (با نویسندگی و کارگردانی حامد محمدی) بیاغراق کارهایی ناامیدکنندهاند و خوب درنیامدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فکر میکنم مشکل این آثار در درجه اول به ضعف فیلمنامه مربوط باشد و بعد مسائل دیگری که باید در جای خود ارزیابی شوند؛ اما دراینمیان کارهایی هم تولید شدهاند که خوشساخت و جذاباند، مانند مینیسریال زخم کاری (با نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان)، مینیسریال قورباغه (با نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی) و بهتازگی «خاتون» (با نویسندگی و کارگردانی تینا پاکروان). این سریال داستان پرکششی دارد.
به نظر میرسد سریال «خاتون» به لحاظ ساخت، تا به اینجا تحت تأثیر سریال «شهرزاد» باشد و شخصیت اولش خاتون شبیه به شخصیت اول شهرزاد است. خاتون مانند شهرزاد، روشنفکر، اهل مطالعه و دور از حواشی زندگی سنتی است و از محرومان دستگیری میکند.
هر دو زن از سر ناچاری یا به علتی غیر از عشق و علاقه ازدواج کردهاند. با اینهمه، هم شخصیت خاتون و هم شخصیت سریال خاتون از زیر سایه شهرزاد خارج شده و به نوعی استقلال رسیده است. شخصیت شهرزاد نسبت به خاتون قدری سادهتر و عرفیتر بود؛ اما به نظر میرسد خاتون بیشتر از او کنشگر است.
از آنجا که کارگردان زن است، دلبستگی و هواداریاش به زنان و حقوق آنها را بیپرده عیان کرده است. زنان سریال به استثنای مادر شیرزاد، یا قهرماناند یا قربانی. یا مقتدرند یا مظلوم و در هر صورت محترم، آنقدر محترم و بیگزند که شخصیت زن اصلی مانند شخصیت شهرزاد تحولی نمییابد.
درواقع وجه مشترک طنزگونه هر دو سریال این است که گرچه اسم هر دو از اسم دو بانو گرفته شده، با اینهمه شخصیت محوری آنها دو مردی هستند که به آنها دلبستهاند: فرهاد و شیرزاد. گویی نویسندگان خواستهاند شمهای از دیدگاه «زنان بدون مردان» را به تصویر بکشند؛ اما موفق نشدهاند.
به لحاظ ساختار داستانی، شخص محوری داستان کسی نیست که اخلاقیتر، معقولتر و محبوبتر است؛ بلکه کسی است که بیشتر با خودش کشمکش دارد و شخصیتش چندبعدی، در معرض تحول و در نتیجه داستانساز است.
اگر از برخی صحنههای کشدار یا غلوآمیز بگذریم، داستان سریال تا به اینجا پرکشش است و فضا و طبیعت شمال ایران، جذابیتش را افزون ساخته است. گذشته از بحثهای ساختاری، میتوان از محتوای ضد کمونیسم و ضد روس سریال یاد کرد. داستان در زمان جنگ جهانی دوم و حکومت رضاخان میگذرد که گرچه ایران اعلام بیطرفی کرده است؛ اما باز هم برادران روس به ایران حمله و بخشی از آن را تصرف میکنند.
اکنون در دورانی به سر میبریم که تفکری مطرح شده است مبنی بر اینکه شعار نه شرقی نه غربی دیگر معنی ندارد و باید به سمت چین و روسیه حرکت کنیم. در این شرایط تولید و پخش سریالهای ضد انگلستان که قوایش به جنوب ایران حمله کردند، عجیب نیست؛ اما تولید و پخش سریال خاتون که از هجوم روسها به شمال ایران انتقاد میکند، غنیمت است. باید پرسید آیا برای همین تلویزیون ایران این سریال را تولید و پخش نکرده و کار در شبکه نمایش خانگی مجوز گرفته است؟
نویسنده سریال، کوشیده است در نقد جانب اعتدال را نگه دارد. مثلا در صحنهای از فیلم، روسها عکس او را از دیوار برمیدارند و عکس داس و چکش را بالا میبرند. در صحنهای دیگر با طنزی تلخ اینطور مطرح میشود که آیا استبداد داخلی را انتخاب کنیم یا حضور بیگانگان را؟ (گویی راه سومی وجود ندارد)؛ اما از طرفی دیگر نویسنده شخصیت رضاخان را هجو نکرده و مورد تمسخر قرار نداده است.
نکته مهم این است که داستان روی دوش «نقل تاریخ» سوار نشده؛ بلکه زیر چتر نقل تاریخ، داستان زیبایی هم دارد. به عبارت دیگر امری تاریخی را به موردی جزئی گره زده است. خاتون را ببینید.
منبع: فرارو
کلیدواژه: سریال خاتون شهرزاد تینا پاکروان نویسندگی و کارگردانی کار ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۲۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجموعه تلویزیونی «نون خ ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکنندگی مهدی فرجی در کنار فصل چهارم مجموعه «زیرخاکی» دو سریال ماه مبارک رمضان شبکه یک سیما بودند.
پخش «نون خ ۵» روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه به پایان رسید ؛ درفصل پنجم این مجموعه تلویزیونی، «نورالدین خانزاده» با نقشآفرینی سعید آقاخانی و همولایتیهایش این بار به سیستان و بلوچستان سفر کرده و در فضای جغرافیای متفاوتی از غرب کشور ماجراها و چالشهای خود را دنبال میکنند.
از سوی دیگر مسائلی همچون محیطزیست، حفظ گونهای جانوری و گیاهی در حال انقراض، میراث فرهنگی و زیباییهای ایران و به ویژه سیستان و بلوچستان نیز مورد توجه سازندگان «نون خ» قرار داشته است.ضمن این که بسیاری از اتفاقات روز و شخصیت های مطرح فرهنگی، ورزشی و سیاسی هم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دستمایه شوخی های این مجموعه تلویزیونی بودند.
در یکی از قسمتهای این مجموعه، در بین گفتگوی شخصیتهای این مجموعه به عادت غذایی وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان نیز اشاره شد.
شمسایی که به تازگی همراه با تیم ملی فوتسال کشورمان به مقام مقهرمانی مسابقات فوتسال آسیا رسیده است شب گذشته و در برنامه فوتبال برتر به این موضع و واکنشهایی که در سطح جاکه داشته است اشاره کرد که ویدئوی آن را در ادامه میبینید.
دانلود فیلم اصلی کد ویدیوانتهای پیام/